Nøgleområder

Handleplan for Nøgleområder for
Vordingborg Gymnasium & HF 2013-2015

Udvikling af:

Elevernes og kursisternes studiekompetencer

  • Skrivekompetencer
    • Fokus på både det fagbaserede skriftlige arbejde og elevernes generelle kompetenceudvikling.
    • Fokus på sammenhængen i det skriftlige arbejde
      • Fokus på Ny Skriftlighed og nye evalueringsstrategier
      • Omlagt undervisning
  • Arbejdsformer og studievaner
    • Fokus på vejledning i studieteknik.
    • Forstærket fokus på hjemmeforberedelse.
    • Forsøg med omlægning af en del af det skriftlige arbejde til timer.
    • Etablering af skriveværksteder i forb.m. de større projekter
    • Screening af skrive- og læsekompetencer med efterfølgende opfølgning.
    • Innovative arbejdsformer
    • Udvikling af individualiserede arbejdsformer, der tilgodeser alle elever med særlige behov: Se "Lærerkompetencer" - "Faggruppesamarbejde" (indenfor råderummet 15%).

Elevmotivation

  • Fastholdelse af eleverne / kursisterne og højere gennemførelsesprocen
  • Elevindflydelse på undervisningen
    • arbejdsformer
    • planlægning af forløb
    • prioriteringer indenfor givne stofområder
    • evaluering af undervisningen (også skriftligt og anonymt)
  • Trygt undervisningsmiljø
  • Deltagelse i Ny Nordisk Skole . www.nynordiskskole.dk

Teamsamarbejde i HF

  • Tæt samarbejde mellem teamleder, studievejleder og tutorer om den enkelte klasse og den enkelte kursist.
  • Anvendelsesorienteret undervisning og praktik i samarbejde med UCSJ
  • Fokus på introduktionskurset
  • Rammer for fælles forberedelse
  • Fokus på koordinering af studieplanen.
  • Fokus på kursisternes trivsel på skolen og i undervisningen
  • Fokus på tutorordningen og opfølgning på samtalerne
  • Værkstedsundervisningen indgår i vejledningen af kursisterne i forb.m. studieteknik, studievaner, vejledning i hjemmeforberedelse og vejledning i større projekter
  • Fokus på fagpakkerne Kultur- og samfundsvidenskab (KS) og Naturvidenskabeligt grundforløb (NF)

Teamsamarbejde i STX

  • Rammer for fælles forberedelse
  • Toning af studieretninger, således at fællesfagene orienterer sig i retning af studieretningsfagene.
  • Styrkelse af sammenhængen mellem studieretningsfagene.
  • Almen studieforberedelse (AT) i både 1., 2. og 3.g
  • Fokus på koordinering af studieplanen
  • Tæt samarbejde mellem teamleder og studievejleder om den enkelte klasse og den enkelte elev

Lærerkompetencer

  • Faggruppesamarbejde
    • De faglige mindstekrav kan opfyldes indenfor 85% af det enkelte fags uddannelsestid. De resterende 15% giver læreren et råderum til fordybelse i særlige faglige områder efter lærerens valg og klassens behov, herunder opfyldelse af forskellige elevgruppers særlige behov.
  • Rammer for vidensdeling
    • Naturlige fora for vidensdeling er faggruppesamarbejdet og teamsamarbejdet.
  • Lærerrollen fra underviser til vejleder
    • Kvalificering af vejlederrollen
  • Målrettet og prioriteret kompetenceudvikling
    • Nye faglige elementer i læreplanerne og faglig opdatering
    • Fagenes rolle og muligheder i fagligt samspil
    • Nye arbejdsformer og –metoder, herunder IT
    • Udvikling af det skriftlige arbejde.
    • Styrkelse af lærerkvalifikationer til at udvikle elevernes motivation, studieparathed og generelle kompetencer
      • Udviklingsprojekter:
        • Rammeforsøg der øger mulighed for flexibilitet
        • Anvendelsesorienteret undervisning i HF
        • Projekt Klasserumskultur
        • Projekt Fællesskab
        • Pædagogisk udvikling af IT
    • Evaluering og kvalitetsudvikling
    • Efteruddannelse forudsætter en plan for vidensdeling

Rekruttering

  • Initiativer til at øge gymnasie- og HF-frekvensen
  • At tiltrække flere drenge
  • At lette overgangen til gymnasiet og HF for elever med uddannelsesfremmed baggrund

Talentudvikling

  • Akademiet for Talentfulde Unge
  • Projekt Forskerspire

Internationalisering

  • Udveksling med udenlandske skoler
  • Virtuelt samarbejde med udenlandske skoler

Undervisningsteknologi

  • Fokus på anvendelse af IT i undervisningen.
  • Fokus på digitale opgavetyper

Vedtaget i samarbejdsudvalget januar 2013